Notulen Algemene Leden Vergadering 3 juni 2025
Aanwezig namens huurdersvereniging: Frans Kivits, Doreen van Esch, Sjaan van Amelsfort, Luc Alosery. Wim Jansen en Ton van Ingen.
Aanwezig namens Woonveste: Ernst Damen, Femma den Breejen Ineke Corveleijn en Sjoerd van Galen
Aanwezig namens de Gemeente: Addie Dumont.
Aanwezig namens de RVC: Arna Arnautovic
- Opening: Frans heet iedereen welkom op de jaarlijkse ledenvergadering en is verheugd dat we een beter opkomst hebben dan vorig jaar, deze keer tellen we zo’n 38 personen.
- Mededelingen: Frans stelt het bestuur voor en geeft aan wie er aanwezig zijn namens de gemeente en Woonveste.
- Aanvullingen op de agenda: er zijn geen aanvullingen.
- Notulen algemene ledenvergadering 2024: Deze worden ongewijzigd vastgesteld. Zij zullen op de website worden geplaatst.
- Financieel jaarverslag en begroting 2025: De cijfers van 2024 worden door Wim toegelicht aan de hand van de begroting en legt per kolom uit wat het betekent.
Het jaarverslag wordt dan ook goed gekeurd. Men gaat akkoord met de begroting 2025. De algemene ledenvergadering dechargeert het bestuur voor het jaar 2024.
Aftreden van Wim en hij is herkiesbaar: men gaat akkoord met de herbenoeming, we zijn nog wel op zoek naar een nieuwe penningmeester, de Heer Jan Voets heeft zich gemeld dat hij bereid is om Wim te ondersteunen bij het penningmeesterschap.
- Kascommissie benoemen: De kascommissie heeft de kas goedgekeurd, Wim vraagt wie er bereid is om voor dit jaar de kascontrole te doen. Mevrouw Anne Kerver meld zich aan, zij zal samen met Wim Fonteyn de kas voor 2025 controleren.
- Jaarverslag 2024 en activiteiten 2025: In 2024 hebben we geprobeerd om proactief te zijn inzake het beleid van Woonveste.
Iedereen zal begrijpen dat in deze moeilijke tijd het een grote uitdaging was voor ons als huurdersvereniging.
We kunnen wel zeggen dat wij in bepaalde gevallen er goed in geslaagd zijn om goede afspraken te maken met Woonveste.
Helaas hebben we inzake de huurverhoging na een pittige discussie niet het resultaat behaald wat we hadden gewild. We zijn wel goed geïnformeerd wat het voor Woonveste betekend als er minder verhoging zou worden toegepast we kunnen dan ook zeggen dat we er alles aan hebben gedaan en ook begrijpen dat Woonveste voor hele grote uitdagingen staat.
We zijn wel heel blij dat we een nieuw bestuurslid hebben kunnen toevoegen aan het bestuur maar zijn ook nog steeds opzoek naar huurders die mee willen praten en beslissen in deze roerige tijden die er net zo blij van worden als wij om mee te kunnen denken over nieuwbouw, renovatie, sloop en mee te adviseren over het beleid van Woonveste.
Het bestuur vergaderd een keer per maand en bespreken dan de beleidszaken en voorstellen die we binnen hebben gekregen met betrekking tot het hele woningbezit.
Het dagelijks bestuur heeft verder meermalen per jaar overleg met Woonveste en ook met de gemeente. We bespreken ook de prestatieafspraken met Heusden, Vught, Oisterwijk en Boxtel omdat Woonveste daar ook huurwoningen heeft.
Dit jaar zijn wij samen met Woonveste en de Raad Van Commissarissen een kijkje gaan nemen op verschillende locaties in Drunen, Vlijmen, Helvoirt en Esch naar projecten over verduurzaming, nieuwbouw en nieuwbouwlocaties die mogelijk geschikt kunnen zijn.
Ook dit jaar zijn er weer een aantal klachten binnen gekomen van huurders men heeft het dan vooral over de communicatie tijdens renovatie en men geeft aan niet terug gebeld te worden door de medewerkers. Wij adviseren dan om eerst te proberen er met Woonveste uit te komen lukt dit niet dan kan men terecht bij een van onze klachtenbemiddeling teams die dan hierin kunnen bemiddelen.
We proberen zoveel mogelijk informatie te verkrijgen via de rijksoverheid en bij de Woonbond om steeds bij te blijven over wat er speelt en regels die worden aangepast.
Tot slot kijken we terug op een heel bewogen en druk jaar waar de betaalbaarheid en de leefomgeving heel erg belangrijk zijn, we hebben dan daar dan ook veel tijd aan besteed en hopen dat het komend jaar betere vooruitzichten zal hebben vooral voor de woningzoekende die graag geholpen willen worden.
Activiteiten 2025: Zoals ieder jaar hebben we nu ook weer een activiteitenplan deze zullen niet zoveel verschillen met het afgelopen jaar. We zullen ons vooral bezighouden met:
- Huurverhoging 2025
- Prestatieafspraken met Woonveste en gemeente
- Betaalbaarheid van de woningen
- Duurzaamheid en CO2 reductie
- Voortgang nieuwbouw
- Doorstroming huurders
- Woonverdeling
- Sloop en grote renovaties
- Het monitoren van alle plannen.
Tot slot het zal een hele opgave worden om alles te verwezenlijken zeker nu er nieuwe verkiezingen aankomen.
- Statuten: Omdat er een nieuwe wet gaat komen in 2026 namelijk de WBTR zijn we genoodzaakt onze statuten opnieuw te laten beoordelen door een notaris. We vragen dan ook aan de aanwezige leden of men akkoord kan gaan met het wijzigen van de statuten. Men gaat hiermee akkoord. Zodra dat allemaal geregeld is zijn we genoodzaakt om een nieuwe ledenvergadering te organiseren waarin de leden de nieuwe statuten moeten goedkeuren. Na het goedkeuren door ons bestuur en Woonveste zullen we een ledenvergadering beleggen waarvoor iedereen zal worden uitgenodigd.
Pauze: 20:00 uur.
- De nieuwe koers van Woonveste en de huurverhoging word besproken door Ernst Damen: Ernst geeft een mooie presentatie over wat Woonveste wil gaan bereiken en de visie die men daarop heeft. De gehele presentatie zal binnenkort op onze site te lezen zijn.
- Veilig wonen: Sjoerd van Galen van Woonveste is gekomen om te vertellen over de veilig wonen en wat te doen bij overlast zoals drug of ondermijning. Sjoerd legt uit dat er sinds kort een aantal mensen zich bezighouden met allerlei soorten van overlast, deze komen uit: politie, Woonveste en uit de zorg, zij gaan kijken waar er overlast wordt ervaren op wat voor manier dan ook, dit kan gaan om drugoverlast, personen met verward gedrag en/of onderhuur. Hij vraagt om als men iets verdacht vind dit te melden bij Woonveste of politie zodat zij een onderzoek kunnen gaan starten om te kijken of dit gestopt kan worden maar daar hebben ze bewoners voor nodig dus constateer je iets meld dit dan.
- Vragen: men vraagt zich af wat als er brand in de parkeergarages komt bv door een elektrische auto gebeurt, Ernst geeft aan dat dit niet verboden is om deze auto’s te plaatsen in de parkeergarages en dat de brandweer daar dan adequaat op zal reageren. De brandweer keurt altijd de voorzieningen die er zijn in de garages is dit niet goed dan mag er niet geparkeerd worden. Er komt een vraag waarom er sociale woningen worden verkocht, Ernst vertelt dat er een aantal oude woningen nog in bezit zijn die erg versplinterd verspreid zijn, zij zijn veel te duur om te opwaarderen tot een energie gunstige woning vandaar dat deze te koop worden aangeboden als het leegkomt.
Sluiting: Frans sluit de vergadering onder dankzegging van de opkomst om 21:45 uur. We hopen iedereen volgend jaar ook weer te mogen verwelkomen.
